24 augusti 2008

Att starta en blogg

Jag borde vara expert snart. Detta är min tredje blogg på blogspot. Har dessutom gjort några försök på andra blogghotell. Och har även byggt åtskilliga hemsidor - både till mig själv och andra.
Men det är fortfarande en massa saker som jag inte förstår. Jag känner mig som en novis var gång. Det är tretton år sedan jag gjorde den första hemsidan. Utvecklingen har gått framåt sedan dess och jag hänger inte med. Då satt man med wordpad och skrev html-koder. Det var enkelt och okomplicerat. Nu är det en massa nya ord och termer som gör en rent snurrig i huvudet. Widget, feed, api, rss, pinga ... och en massa ord som jag inte ens minns eller ens vet att de finns.
Sen är det inte nog med det. Skulle ju vara kul om någon såg min blogg, fastnade och ville läsa vad jag skriver. Då inställer sig genast det största problemet:
Jag måste skiva.
Och jag måste helst skriva bra, intresseväckande nytt och fräscht. Men en massa bloggare skriver redan de saker jag skulle vilja ha sagt. Allt det som jag tycker och tänker finns redan skrivet i en rad utmärkta bloggar - några av dem finns länkade i kanten.
Och om jag nu verkligen skulle råka skriva ett intressant inlägg - vem skulle råka se det?
Bloggen måste ju synas. Och då kan jag lägga till en massa pynt i kanten, länkar hit o dit. Och så kan jag pynta till det hela med lite extraprål och rätt vad det är har jag suttit hela kvällen och grejat med själva utseendet på bloggen och ingen tid alls till innehållet - det som borde vara det viktigaste.
Idag har jag hunnit läsa en hel del på de brae bloggarna som jag länkat till, och en hel del på de dålige - de som ger adrenalinkickar men som jag verkligen inte tänker länka vidare till.
Jag har också utsmyckat bloggen med en liten grej som ska visa på en karta var mina 100 sista läsare kommer ifrån - en prick på kartan har jag fått, och det är jag själv!!
Och nu mitt i natten har jag suttit här och försökt placera min blogg i Kristianstad på bloggkartan.se
Vet i gudarna om det funkar. Vi får se.

Nästa inlägg jag skriver ska vara aktuellt, angeläget, provocerande, välskrivet och engagerande!
Eller, nej då blir det nog inte något på länge.

5 kommentarer:

Jeez sa...

Nä, vänta inte så länge! Och du har iaf en pling i Sthlm, även om bloglines oftast tar hand om upplockandet av inlägg åt mig!

Anonym sa...

Din placering av Kstad funkade - det var så jag hittade dig!! Hopas du vill besöka min blogg också! KRAM

Sus--IE sa...

Hej Eva-marie!
Jag vill gärna besöka din blogg också vad heter den?
/Sus

hapax sa...

Hej Susie,
Jag ser fram emot att läsa mera på din blogg. Du skrev på en annan blogg om att "möta varandra i ögonhöjd". Skulle man kunna tänkas få läsa lite mer om vad du menar med det, till exempel? Om man får önska... =)

Sus--IE sa...

Hapax:

Ska lägga in en gammal betraktelse som jag tror illustrerar vad jag menar