1 augusti 2008

Jag förvånar mig!

Så kunde jag inte låta bli att kommentera! Men till vilken nytta?
Klippt från kommentarfältet i Bloggen "Kyrkliga betraktelser":
Signaturen sus är jag. Signaturen Kyrkliga betraktelser är blogginnehavaren - en anonym prästkandidat. Anonymiteten är viktig för honom, med hans åsikter kan han få svårt att bli antagen som präst i Svenska kyrkan.

Anonym sa
"... Menar ni att alla de präster som vigts i Lunds och Stockholms stift under de senare åren inte är präster i praktiken? Genom dessa åsikter har ni verkligen begränsat er själva. Kan ni ta emot nattvard av en präst vigd under de senaste tio åren?
Men hur ser ni på kvinnliga präster - vigda av manlig biskop, är den vigningen giltig?

den 31 juli 2008 09:37


KYRKLIGA BETRAKTELSER sa...
Lekmännen bör endast representeras av aktivt kyrkfolk, sådana som verkligen går i kyrkan, som tjänar den, som tillber i den. Lekmännen bör representeras av dem som i tro och handling vill leva ett kristet liv och någon sådan vilja visar, käre "Anonym", mycket få av dagens kyrkopolitiker!Är det verkligen rimligt att den "kyrkotillhörige" som ej har en sådan vilja till kristet liv, som saknar kyrklig och teologisk kompetens, som saknar tro, tillåts rösta i läro- och ordningsfrågor? På vilket sätt är det rimligt?

Alla präster som vigts i Lunds och Stockholms stift av de kvinnliga stiftscheferna ("biskopar") är ogiltigt vigda, ja. Således kan en katolskt troende inte ta emot sakrament förättade av sådana ogiltiga präster...Genom sådana åsikter begränsar vi oss till vad som är katolskt, vad som är Guds vilja, till vad Kyrkan är. Vi är inte intresserade av "moderna" och världsliga påfund som påtvingats Svenska kyrkan av en kyrklig ockupationsmakt.

En kvinnlig "präst" vigd av manlig biskop är heller inte giltig, eftersom det bryter mot Kristi intention. På samma sätt som en nattvard firad med vatten och chips inte är riktig nattvard, då den bryter mot Herrens instiftelse.
den 31 juli 2008 15:50

Sus sa...
Ja, nu börjar det bli lite intressant det här.Du som skriver denna blogg är enligt din egen presentation prästkandidat för Svenska kyrkan. Har du framfört dina åsikter i en antagningskonferens, eller kommer du att göra det?
Risken är då överhängande att du inte blir antagen. Kommer du därför att tiga med dem! Har du tänkt på att din prästvigning i så fall grundar sig på en lögn, eller i bästa fall en halvsanning.

Jag är präst i svenska kyrkan, kvinna, vigd av en biskop som också är kvinna. Ja, jag är verkligen präst. Inte en ogiltig präst. Jag är kallad av Gud. Och Gud kallar mig fortfarande. Den som ifrågasätter mitt kall ifrågasätter indirekt även Gud.
den 1 augusti 2008 00:25

KYRKLIGA BETRAKTELSER sa...
Självklart tiger jag, det är ju därför bloggen är anonym! Men kära "sus", att tiga är inte att ljuga, vad än Kyrkoordningar och paneler på antagningskonferenser säger, har jag rätt att tänka och tro. Det har jag rätt till så länge jag håller mig till ramarna. För dig måste det vara fruktansvärt irriterande att det fortfarande finns folk som tänker fritt, som bara understår sig att inte dela din och världens övertygelse. Att prästkandidater fortfarande får säga och tänka en sak men fortfarande verka och arbeta måste göra dig sömnlös om nätterna! Eller?

Nej, "sus". I den av Kristus instiftade Kyrkan är du inte präst, dina sakrament är ogiltiga, du har missförstått din kallelse. Det tror jag med de flesta kristna Kyrkor och sannerligen också bekännare i världen, du kan aldrig få mig att tro annat. Inte så länge Guds ord är tydligt och Hans Kyrkas heliga Tradition säger något annat. När jag ifrågasätter ditt ämbete är det i lydnad mot Gud, Han har inte gett oss någon annan uppenbarelse än sitt ord och sin tradition! Det är alltså du som ifrågasätter Guds ordningar.
den 1 augusti 2008 16:45 "

Diskussionen fortsätter om bloggägaren lägger in min vidare kommentar. Kan väl tillägga att jag sover gott om nätterna.

Inga kommentarer: