21 augusti 2008

Wimsa, eller kan en hund ha adhd?

Min "gamle" boxer blev nästan 14 år



Om jag tänker efter noga så var nog min förra boxer som allra värst vid ettårsåldern. Men man glömmer det, sen efteråt- efteråt när han fjorton år gammal har somnat in i kretsen av hela sin familj; matte, husse och alla "lillmattarna".

Hade bestämt att inte mer skaffa någon hund - en boxer kan vara ganska krävande. (Boxern är en fantastiskt rolig hund, men om man inte full ut delar dens humor, så kan det bli aningen arbetsamt). Och om man inte ska ha någon boxer, vad skulle man då ha???

En månad efter Zaks insomnande satt vi ändå där med en alldeles oemotståndlig liten boxerfröken i vår vård. Hur gick det till? Hur genomtänkt var det egentligen?


  • Wimsa heter hon! Ett år gammal nu. Slyngelåldern, trotsålder, tonåring.
    Wimsa kan:
  • Komma på inkallning - om hon själv vill det
  • Sitta vackert med framtassarna i luften - om matte äter på något riktigt gott

    Ligga plats - så länge hon själv vill och framförallt när hon inte vill gå längre för att det var roligare i hundhagen (då kan hon lägga sig plats mitt ute i gatan om så är)

    Hoppa över hinder - grindar, staket murar tycks inte vara några hinder alls egentligen

    Öppna dörrar oberoende hur handtagen sitter eller fungerar - gäller även grinden till hundburen

    linförighet, fritt följ, fot - så länge det inte finns något annat som verkar roligare i närheten.

    Slå framlängeskullerbyttor i soffan - ja, det är alldeles sant, fast inte på kommando utan för att det är roligt, eller det kanske bara råkar bli så i all yra. Men hon gör det verkligen, kör in huvudet mellan framtassarna och slår över.

Wimsa kan inte:
  • Vara ensam hemma i lugn o ro.
  • Låta bli frestande saker som råkar ligga i lagom höjd - dvs från golvet och ca två meter upp.

    Låta katten vara ifred

    låta kattens mat vara ifred

    äta sitt eget tråkiga torrfoder - däremot går det bra med sopor, pennor, smörpaket oboypaket, mobiltelefoner och strykjärn

Skulle fixa den fasta telefonen i morse - den fungarar dåligt. Ersatte den med en gammal hederlig analog modell; röd, rejäl med lur och nummerskiva. Under tiden bet Wimsa sönder mobilen - den tredje mobilen i ordningen!

For iväg på cykel till elgiganten, siba, onoff. Solen sken i två minuter under cykelturen därefter öppnade sig himlen och regnet störtade sig över, ja, inte bara mig - men jag var den ende på cykel i alla fall. Kommer till mobilvaruhuset som en dränkt katt. Den brae, billige mobil som jag tänkt mig var slutsåld. Men försäljaren kunde skicka efter den från annan affär. Hem igen sanbbt och enkelt - trodde jag. Cykeln tappade en eker, ekern snurrade in sig i navet och hjulet låste sig. Fick asa cykeln tre kilometer till en cykelmakare. Fick skoskav av promenaden. Kommer hem, hundskrället har tagit sig in i datorrummet. Tagit sig upp på skrivbordet, vräkt omkull bildskärm, och tangentbord samt ätit upp musen. nej - jag hittade musen oskadd så småningom - hon hade bara lekt lite med den.
Jag har levt med boxer i femton år nu.
Hur är det att inte ha hund???

Inga kommentarer: