26 augusti 2008

Det är så trassligt allting!

Ja, livet fungerar väl bra, i det stora hela. Det är mest det vardagliga som trasslar till sig.

Rent bokstavligt trasslig är vardagen just nu.

Om man har en enda sladd - en enda - så att den inte har någon som helst möjlighet att trassla in sig med någon annan, då trasslar den in sig med sig själv.
Nu har jag inte bara en sladd. Musen, datorn, skrivaren, scannern, telefonen, adsl-modemet, lampan, mobilladdaren, skärmen, tangentbordet - alla har sladdar; sladdar och kablar som virvlar sig runt varandra och skrivbordsben och staffli och runt apparater o alla andra grejer. Det är kopplingar till elnät och telenät och till andra maskiner och förlängningsdosor hit och dit.

Varför levereras apparater med kablar på cirka fyra decimeter? Elurtag är sällan placerade så att det räcker. Så skaffar man förlängningskablar och ersättningssladdar och då är alla slutsålda utom den som råkade vara fem meter. Och sen ligger hela rasket och samlar damm under skrivbordet och i hörnen.
Och adsl-modemkablarna är så känsliga. Minsta lilla rörelse bland kablarna så förloras kontakten med Internet. Och rörelse blir det allt som oftast - hur ska det undvikas med en boxerfröken som snor runt så mattorna ryker.

Idag var det särskilt illa. Lyckades verkligen inte få kontakt med nätet. Hade ändå tejpat kabeln för att den skulle ligga still.
Kom på att jag nog har en annan kabel, samma sort fast något kortare och den kanske skulle sitta bättre utan glapp och alla överblivna sladdar av alla slag ligger samlade i en stor låda. Telefonsladdar, antennkablar, julbelysningssladdar, telefonlurar med spiralsladdar, laddare av olika slag, skartkontakter. Allt i en enda röra. Och det tog inemot en timme att reda ut dem bara för att konstatera att den eftersökta kabeln låg i en anna låda.
Men hittade den så småningom. Och käre tid så klumpig jag är när jag kravlar omkring. Ner under skrivbordet, dra ut kabel nr ett - fem meter lång, för att ersätta den med kabel två en halv meter lång. Detta tarvar ommöblering av apparaterna. Och saker rasar omkull när man drar i sladdarna och jag är verkligen allergisk mot damm. Och med nysningar i näsan tryter tålamodet. Irritationen stiger. Och var gång jag ska resa mig för att trycka på datorn för att se om den fått kontakt med nätet slår jag huvudet i skrivbordskanten.

Och när äntligen alla sladdar ligger på plats så lyckas jag ändå inte upprätta kontakt med Internet och det är bråttom nu för jag måste helt enkelt mejla en grej till tryckeriet.
Så visar det sig att det inte var kabelns fel - fast en dialogruta på datorn hävdar det. Jag har kopplat in en analog telefon i lägenhetens första jack. Adsl ligger i andra jacket.

Ut med telefonen och kontakt upprättades!

Sen har jag ett annat problem. Kanske någon vet hur jag ska bli av med det.
Jag har telias virusskydd i datorn. Det fungerar säkert bra. Men var tjugonde sekund ungefär dyker det upp en dialogruta som berättar att nu has detta eller detta bin blocked from acsessing the network eller nåt. I denna ruta finns en liten ruta som skall kryssas i om man inte vill få upp dialogrutan någon mer gång. Och jag kryssar i och kryssar i och lik förbaskat kommer den där rutan fram. Och var gång den kommer fram så blir det ett glapp i det som jag skriver.
Jag skriver ganska fort och använder rätt många fingrar, men jag tittar blint på tangentbordet när jag skriver och inte på skärmen. Sen när jag tittar upp så har bokstäver, ord, meningar fallit bort ur texten var gång det där meddelandet kommit upp. Bara för att jag låtit fingrarna gå, utan att se om det jag skriver hamnar där det ska.

Det är rysligt irriterande.

3 kommentarer:

Karin sa...

Sådär. Då har jag äntligen lagt in dig som länk.

Sus--IE sa...

Tack för det. Jag har hämtat mycket inspiration från din blogg!!

Karin sa...

Det värmer att höra :)